Je pravda, že veganům chybí vitamín B12? Je pak veganství pro člověka dobré?

TIP: blog o veganství v ruštině: vegan-ru.cz



Nepřítomnost vitaminu B12 v rostlinné stravě je často používaný argument proti správnosti filozofie veganství, méně i vegetariánství. Toto zjednodušující tvrzení ale často zakrývá mnohem komplexnejší  -a tím pravdivější- pohled na věc. Na vině totiž není nesprávnost veganské filzofie, nýbrž, světe div se!, spíše špatný stav životního prostředí zaviněný člověkem a tím i špatný stav půdy a potravin. Pojďme se tedy pokusit poskládat mozaiku k vysvětlení:

Již jsme si zdůvodnili, že člověk je anatomicky uzpůsoben tak, že naprosto nemusí jíst maso. Člověk může kvalitně žít nejen při vegetariánské, ale i při veganské stravě, (byť nikomu nebereme myšlenku, že člověk může žít i jako všežravec, neboť tráví jak rostlinné, tak živočišné proteiny. Rozhodnutí a pochopení tedy leží v ponejvíce rovině duchovní!).

B12 je bakteriálního původu a je obsažen přirozeně ve stravě - především v té živočišné, a to běžně ve formě molekul kobalaminu. Naše těla, i těla jiných živočichů pak B12 přirozeně obsahují uložený především v játrech i ve svalech, aby mohla krvetvorba normálně fungovat.

V mase, vajíčku či mléce (zvláště pak zakysaném) se tedy B12 nachází přirozeně. Ovšem je nutno promyslet, že kráva či koza přijímají stravu rostlinnou, z které se složitým dějem v jejich organismech utváří mléko, jež B12 obsahuje.

V rostlinné stravě se (dnes) vitamin B12 nenachází, nebo jen v malém, nedostatečném množství, způsobeném kontaminací bakteriemi. (Např. některé mořské řasy jej mohou trochu absorbovat z okolního prostředí).

V argumentech vegetariánských a veganských autorů se někdy uvádí, že: v přirozených podmínkách, (které už dnes ovšem najdeme méně a méně), je B12 na povrchu některých volně rostoucích, či organicky pěstovaných plodů, zcela běžně přítomen. Existují ale i názory odlišné (viz. odkaz níže).

Dále tyto veg. studie říkají, že: v průmyslových zemích zdravý humus narušujeme těžkou mechanizací, chemickými prostředky, umělým hnojením, možná i kyselými dešti a podobně. Tím ovšem ničíme i bakterie přítomné nejen v půdě, ale i ty povrchově zachycené na plodech a rostlinách. Proto B12 může lidem někdy chybět.

Naše civilizace, dle tohoto názoru, ničí vitamin B12 přílišnou denaturací, sterilitou, chemickou hygienou atd. Tyto postupy mohou sice zničit některé pro nás nežádoucí mikroorganismy, ale ničí současně bohužel i vitamin B12. Přílišná hygiena ovšem oslabuje i náš imunitní systém, a zbavuje tím pak zároveň tělo schopnosti tvořit si přirozené protilátky.

Lze jistě říci, že masitá strava není lepší než vegetářská. Zatímco např. veganům by mohl při určité nepozornosti chybět vitamin B12, je to jediná složka oproti všem ostatním, zdravým a přirozeným složkám, které správný veganský jídelníček obsahuje. Naproti tomu ve stravě  živočišné najdeme škodlivin a člověku nepřirozených látek mnoho, a nikdo se nad tím tolik nepozastavuje, jako to lidé činí u zmíněného jediného vitaminu B12 ve stravě veganů. Vůbec totiž není pravdou, že kdo jí maso, má automaticky vždy dobrý přísun všech vitaminů a minerálů!! Nehledě na to, že mezi věgany je mnohem více abstinentů, nekuřáků a aktivních sportovců.

Vitamin B12  v dnešní době stále více chybí nejen veganům, ale i lidem konzumujícím konvenční stravu, což je dobré vědět a dle toho se zařídit. Podle některých zdrojů platí, že lidé nad 50 let by si měli B12 doplňovat preventivně, ať už se stravují jakkoliv!

Další zpráva: Indové, žijící ve své zemi vegetariánsky, či Džinisté vegansky, po tisíciletí, nemusejí strádat vitaminem B12. Ve chvíli, kdy se z tradičního indického venkova přestěhují do západní průmyslové země, stává se, že jim někdy i při stejném složení stravy tento vitamin začne chybět. Je ale pravdou, že i v Indii byla u určitého množství lidí pozorována nedostatečnost vitaminu B12 v organismu a můžeme uvažovat, že je to zde způsobeno spíše chudou a nepestrou stravou.

Existují i teorie, že vitamin B12 nám ve střevě ničí chlorovaná voda, nebo kouření, a jiné civilizační "radosti", jako je stres a podobně.

Co tedy dělat, abychom měli dostatek vitaminu B12? 

Pokud nejíme maso, máme v podstatě dvě možnosti:

Buď konzumovat v dostatečném množství mléko a vajíčka, což je pro vegany z pochopitelných důvodů eticky nepřijatelné, nebo užívat doplněk stravy obsahující B12 z pečlivě vypěstované bakteriální kultury (například "Veg 1", nebo B12 od Natures Bounty či Favea, bez mléčné laktozy, zakoupený v lékárně). To je výhodný, spolehlivý, odměřitelný, a podle všech výzkumů velmi dobře vstřebatelný vitamin. Dnes je jím obohacena i leckterá potravina. Vstřebatelnost by si však měl každý vegan a každá veganka (zde zvláště v době těhotenství a kojení) pečlivě kontrolovat - nelze vyloučit specifické dysfunkce organismu, které vstřebatelnost B12 blokují.

Upřednostňujme též organicky (bio) vypěstované potraviny, co nejméně nepřirozeně upravované, a plody z volného sběru. Například houby jsou v tomto ohledu nadějnou potravinou. (Ani zde však není zdaleka plná záruka, že by zcela vždy alespoň v malé míře obsahovaly B12.)

Nedostatek vitaminu B12 není dobré podceňovat. Konzumujme jej v častějších a pravidelných dávkách (např. 1x denně), neboť nám zaručuje, že naše červené krvinky mohou správně dozrát, dále slouží pro dobrou funkci mozku, míchy a nervů, a pomáhá tvořit obal nervových vláken. Molekula "homocystein", vznikající v těle při zpracovávání bílkovin, může způsobit při své vysoké hladině vážné srdeční onemocnění. B12 pomáhá odklízet homocystein z těla pryč. Přesto, že B12-ky potřebujeme jen asi 1-3 mikrogramy denně (menší množství než "tečka za větou"), nezanedbávejme přísun sobě a hlavně dětem a seniorům. V případě nejistoty si nechme udělat krevní rozbor zjišťující (ne)přítomnost "B-dvanáctky". A vůbec nejlepší je dělat si tento rozbor např. 1x ročně preventivně.

Mezi některými vegany kolují nesprávné informace, že někteří lidé B12 nepotřebují, nebo že tento vitamin je dostatečně obsažen v tempehu, misu, kvasnicích, kvašené či syrová zelenině, nebo v mořských řasách. Pozor - pokud je zde vůbec nějaký vitamín B12 obsažen, pak opravdu jen ve velice nepatrné míře, pocházející  ze  zmíněných bakterií. Nedostatek B12 může způsobit onemocnění srdce, nervové poruchy, třes a závažné deprese či únavu. Stav B12 v těle by si ale měli nechat kontrolovat i lidé konzumující maso, kteří u sebe pozorují první signály těchto příznaků. Než proběhnou obsáhlejší studie kolem veganského stravování ve spojitosti s B12, mějme se tedy na pozoru a konejme tak, abychom měli tohoto vitamínu raději o něco více, než méně.

Shrnutí: Chce-li někdo argumentovat tím, že rostlinná strava má málo "B-dvanáctky" a vyvracet tím argumenty pro veganskou stravu, je dobré říct, že B12 podle některých teorií mizí kvůli devastaci půdy a přírody - tuto devastaci ale opět způsobuje z velké části právě "živočišná výroba". Jednou z hypotéz proč člověku chybí B12, je to, že během věků, kdy se stravoval nepřirozeně = jedl příliš masa, se tělo zoufale snažilo přizpůsobit, zkracovalo se tedy střevo pro lehčí strávení masa (masožravci mají střevo kratší než člověk) a vitamin B12 přestal být ve střevním systému aktivní. Nelze vůbec vyloučit (ani samozřejmě nyní na 100% potvrdit), že během přechodu na vegetářskou stravu se vitamin B12 po několika generacích žijících tímto stylem života, opět zcela přirozeně objeví v našich organismech. Musíme tedy maximálně podporovat ekologické pěstování plodin a život v souladu s přírodou vůbec.

 

Rozhodně však nikdy nezanedbávejte pravidelný a dostatečný přísun vitaminu B12!!

A nejde pouze o vitamín B12, ale důkladně bychom měli konzumovat, pokud možno v přirozené stravě, i vápník, jód, selen, omega-3 mastné kyseliny, železo a další! Kolik jen nezodpovědných veganů si poškodilo své zdraví  -a nejen to - navíc tím udělali i ostudu celému veganskému hnutí a přilili svou nezodpovědností vodu na mlýn oponentům!!!

 

A ještě dokonalý citát na konec:

"Standardní strava osob stravujících se masem se skládá z krve, masa, žil, svalů, šlach, výměšků krav, period slepic a zvratků včel. Jednou ročně, během jistých svátků v listopadu pak masojedlíci používají konečník mrtvých ptáků, který vycpou a používají jako tlakový hrnec (nadívaný krocan). A lidé si myslí, že vegani jsou divní, protože jíme tofu?"

kulturista-vegan Robert Cheeke

 

Zatím asi nejobsáhlejší a nejpečlivější studii v češtině o vitamínu B12 ve vztahu k veganské, vegetariánské,  ale i makrobiotické či vitariánské výživě naleznete zde:  http://vitaminb12bereteho.wordpress.com/

-ze-

Kam dál?  http://www.eticke-vegetarianstvi.cz/veganstvi/hovori-li-pro-veganstvi-tolik-argumentu-proc-jde-stale-o-mensinovy-styl-59/